Τρίτη 29 Απριλίου 2014

Ο ΠΡΩΤΟΣ ΑΜΙΣΘΟΣ ΚΑΙ ΜΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΑΣ ΙΕΡΕΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ


Ο 25χρονος Μ. Παπανικολάου χειροτονήθηκε ιερέας στις 22 Μαρτίου από τον μητροπολίτη Δημητριάδος Ιγνάτιο.


Αν και λίγο ετεροχρονισμένα, η είδηση ότι χειροτονήθηκε εθελοντής- άμισθος ιερέας, νεαρός πτυχιούχος του ΕΜΠ, προξένησε εντύπωση. Και αυτό γιατί συμβαίνει για πρώτη φορά στην ελλαδική εκκλησία, όπου υπάρχει μόνο το μοντέλο του μισθωτού επαγγελματία ιερέα. Αν η επιλογή του 25χρονου Μ. Παπανικολάου είναι αποτέλεσμα ελευθερης βούλησης και όχι ανάγκης για μελλοντική επαγγελματική εξέλιξη μέσω της ιεροσύνης, τότε θα πρόκειται για ιερωμένο στα πρότυπα της αρχαίας ελληνικής θρησκείας, όπου δεν υπήρχε ιεραρχική εκκλησιαστική δομή ούτε επαγγελματίες ιερείς, αλλά ιερωμένοι ( άνδρες και γυναίκες), ελεύθεροι πολίτες.

Την είδηση αυτή παρουσίασε στην εφημερίδα «ΕΘΝΟΣ» η Μαρία Ριτζαλέου, την οποία και αναδημοσιεύουμε:

Αριστούχος απόφοιτος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών, στέλεχος μεγάλης εταιρείας φωτισμού και αυτοματισμού στην Αθήνα, χειροτονήθηκε άμισθος ιερέας στη μητρόπολη Δημητριάδος και Αλμυρού Μαγνησίας και ετοιμάζεται να φύγει το καλοκαίρι στην ορθόδοξη ιεραποστολή στο Μπουρούντι.

«Ημουν πάντα κοντά στην εκκλησία και ήθελα να προσφέρω στο έργο της από οποιοδήποτε πόστο. Η χειροτονία μου ήταν μια σημαντική στιγμή στη ζωή μου και τώρα μπορώ να φύγω για την Αφρική, για να βοηθήσω σε πρακτικά ζητήματα την Ορθοδοξία, στη Μαύρη Ηπειρο», λέει στο «Εθνος» ο Μιχαήλ Παπανικολάου.

Ο 25χρονος Μ. Παπανικολάου χειροτονήθηκε ιερέας στις 22 Μαρτίου στην Ιερά Μονή Χρυσοπηγής στο Καπανδρίτι, από τον μητροπολίτη Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιο και από τότε πηγαίνει στη δουλειά του ντυμένος με ράσο. Οι συνάδελφοί του γνώριζαν την αγάπη του για την εκκλησία και του στάθηκαν στην απόφασή του αυτή, ενώ τίποτα δεν έχει αλλάξει στη στάση τους απέναντί του.

«Πιστεύω ότι αυτό που κάνω εγώ είναι ένα μοντέλο ιεροσύνης που εξελίσσεται. Εγώ θέλω να προσφέρω εθελοντικά στην εκκλησία, αυτό όμως σημαίνει πως θα το κάνω όποτε μπορώ, όποτε το επιτρέπουν οι επαγγελματικές μου υποχρεώσεις, αλλά η καρδιά μου και το μυαλό μου θα είναι πάντα σε όσους έχουν ανάγκη», αναφέρει.

Από τα διπλανά Ανω Λεχώνια κατάγεται η μητέρα του, Ασημίνα Κοντογεωργίου, και ο Μ. Παπανικολάου έχει στενούς δεσμούς με την περιοχή. Η μητέρα του και ο πατέρας του, Νικόλαος, καθηγητής στο τμήμα Φυσικής του πανεπιστημίου Ιωαννίνων, δέχτηκαν με χαρά την απόφασή του και τον στηρίζουν απόλυτα.

«Οι γονείς μου ήταν από την αρχή δίπλα μου. Οπως και η σύζυγός μου, που άλλωστε είναι επίσης κοντά στην εκκλησία και προσφέρει κι εκείνη εθελοντικά όσο μπορεί», λέει ο νεαρός ιερέας.Πρότυπό του ήταν ο θείος του, ιερομόναχος, π. Αρτέμιος στη Μονή Γρηγορίου του Αγίου Ορους. Από μικρός, ο Μ. Παπανικολάου τον επισκεπτόταν στην αθωνική πολιτεία και συνδέθηκε μαζί του, και με άλλους μοναχούς, πνευματικά. Ως φοιτητής στο Πολυτεχνείο πια, ωρίμασε η απόφασή του να χειροτονηθεί ιερέας και μόλις αποκαταστάθηκε επαγγελματικά, απευθύνθηκε στον σεβασμιώτατο μητροπολίτη Δημητριάδος και Αλμυρού, κ. Ιγνάτιο. «Η περίπτωση του πατρός Μιχαήλ και άλλων νέων ανθρώπων αποτελεί μια νέα εμπειρία για την Εκκλησία. Χαιρόμαστε ιδιαίτερα όταν νέοι άνθρωποι, μορφωμένοι, καταξιωμένοι επαγγελματικά, έρχονται και ζητούν να χειροτονηθούν άμισθοι ιερείς, με μόνα κίνητρα την ανιδιοτέλεια, την αγάπη για την Εκκλησία και την προσφορά στον άνθρωπο. Αυτό, ιδιαίτερα για τις επαρχιακές μητροπόλεις είναι πολύ σημαντικό, γιατί εκεί υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με ενορίες που έχουν ανάγκη από ιερείς», δηλώνει στο «Εθνος» ο κ. Ιγνάτιος.

Οι επαγγελματικές του υποχρεώσεις δεν του επιτρέπουν να αναλάβει ενορία και να είναι συνεπής στα ιερατικά του καθήκοντα, γι΄ αυτό ο 25χρονος κληρικός θα βρίσκεται τις εορτές στον Βόλο και τα υπόλοιπα Σαββατοκύριακα θα διακονεί στο μετόχι της Μονής Χρυσοπηγής στο Παγκράτι.

Τετάρτη 23 Απριλίου 2014

ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΖΟΥΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ: ΣΤΑΘΜΟΣ ΣΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΕΝΤΕΧΝΟΥ ΛΑΪΚΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ ΤΟ ΝΕΟ C.D. ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΕ

Το Σάββατο 12 Απριλίου 2014 κυκλοφόρησε μαζί με την εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος το C.D. του Γιάννη Τζουαννόπουλου με τίτλο «Στην άκρη του φιλιού». Αν και η εποχή δεν προσφέρεται για καλλιτεχνική παραγωγή, ωστόσο ο νέος δίσκος και σε πωλήσεις ξεπέρασε κάθε προσδοκία. Εκείνο όμως που κάνει το συγκεκριμένο C.D ξεχωριστό είναι η ποιότητα του στίχου, η υπέροχη μουσική και οι σπουδαίοι ερμηνευτές. Οι στίχοι των τραγουδιών είναι του Γιάννη Τζουαννόπουλου, γνωστού στο Πανελλήνιο, είναι δοσμένοι με ιδιαίτερη μαστοριά και, αγκαλιά με τη θαυμάσια μουσική των σπουδαίων μουσικών, δίνουν ένα έργο υψηλής αισθητικής και καλλιτεχνικής δημιουργίας, αντάξιο των μεγάλων δημιουργών. Ένα επίσης ιδιαίτερο στοιχείο του νέου δίσκου είναι ότι μετατρέπει το «εγώ» σε «εμείς» και έτσι το ατομικό γίνεται συλλογικό βίωμα και αυτό το χαρακτηριστικό του προσδίδει κοινωνικές διαστάσεις, κάτι που στις μέρες μας είναι, εκτός από χρήσιμο είναι και αναγκαίο. Η κοινωνική αυτή λειτουργία, που υπηρετεί ο καινούργιος δίσκος του Γιάννη Τζουαννόπουλου, συνυφαίνεται με το αίτημα για μια εσωτερική υπέρβαση του ανθρώπου από την ασχήμια της καθημερινότητας και τους εξωτερικούς καταναγκασμούς. Έτσι ο έρωτας, η αγάπη- ακόμη και ο αγώνας και η αγωνία- αποκτούν διαφορετικό νόημα και περιεχόμενο που, σε τελική ανάλυση, συνιστούν έναν ύμνο για τη ζωή και τον άνθρωπο. Εύχομαι και πιστεύω πως ο Γιάννης ο Τζουαννόπουλος θα συνεχίσει να μας δίνει με απλοχεριά μεστωμένους στίχους- βάλσαμο για τον πόνο απ’ τις πληγές μας…

Αξίζει να αναδημοσιεύσουμε ένα σχόλιο από τη η δημοσιογράφο του Ε. Τ. Δέσποινα Σαββοπούλου:

«Tο CD «Στην άκρη του φιλιού» περιλαμβάνει 20 τραγούδια που έγραψαν μερικοί από τους σημαντικότερους Έλληνες συνθέτες, καθώς και μερικοί ελπιδοφόροι δημιουργοί της νεότερης γενιάς. Τα τραγούδια φέρουν τις υπογραφές των: Μίμη Πλέσσα, Γιάννη Σπανού, Γιώργου Κατσαρού, Θανάση Πολυκανδριώτη, Μανώλη Καραντίνη, Βασίλη Σαλέα, Μανώλη Ανδρουλιδάκη, Μανώλη Γεωργοστάθη, Βαγγέλη Μαχαίρα, Γιώργου Θεοχαρόπουλου, Ραλλίας Χρηστίδου. Τα τραγούδια ερμηνεύουν οι: Ελένη Βιτάλη, Γιώργος Μαργαρίτης Μανώλης Μητσιάς, Κώστας Μακεδόνας, Θέμης Αδαμαντίδης, Δημήτρης Μπάσης, Πέτρος Γαϊτάνος, Γεράσιμος Ανδρεάτος. Κατερίνα Κούκα, Μελίνα Ασλανίδου, Σοφία Εμφιετζή, Λάκης Χαλκιάς και σε ντουέτο η Ραλλία Χρηστίδου με τον Μιχάλη Δημητριάδη και η Σοφία Βόσσου με το Δάκη.

«Αληθινό «συλλαλητήριο» του ελληνικού λαϊκού και όχι μόνο τραγουδιού», χαρακτηρίζει τη δουλειά ο ίδιος ο δημιουργός της Γιάννης Τζουανόπουλος, σημειώνοντας ότι περιέχει «ερωτικά και κοινωνικά τραγούδια που έγραψα επηρεασμένος από την σύγχρονη επικαιρότητα. Το τραγούδι «Ο Βοριάς» που ερμηνεύει ο Λάκης Χαλκιάς αφορά τους άστεγους της Αθήνας. Το τραγούδι «Οδός Αθηνάς» με την Ελένη Βιτάλη είναι ένα κοινωνικό τραγούδι που αποτελεί την αληθινή ιστορία μιας πόρνης που βγήκε στο επάγγελμα για να θρέψει τα τρία ορφανά παιδιά της κόρης της. Κατά κύριο λόγο το CD περιέχει καινούργια τραγούδια, ενώ για πρώτη φορά κυκλοφορεί επίσημα το «Τραγούδι της φωτιάς» που ερμηνεύει ο Θέμης Αδαμαντίδης και είναι εμπνευσμένο από την φονική πυρκαγιά στην Ηλεία τον Αύγουστο του 2007. Το «Σινεμά» είναι αφιερωμένο στους ανθρώπους που σφράγισαν το σινεμά, όπως στο Μίκη, το Μάνο, την Αλίκη, τη Λαμπέτη, την Καρέζη με τη μεγάλη φωνή του Μανώλη Μητσιά. Ο Γιώργος Μαργαρίτης σφραγίζει τον «Απόλυτο» ένα ζεϊμπέκικο του Θανάση Πολυκανδριώτη, ενώ ο Θέμης Αδαμαντίδης δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας σε δύο ερωτικά τραγούδια το «Ρολόι» και το «Παντού είσαι εσύ» του Γιώργου Κατσαρού. Θέλω να εκφράσω τη χαρά μου που συνεργάζομαι για πρώτη φορά με τον Γιώργο Κατσαρό ο οποίος υπογράφει και το «Υπάρχει και Θεός» που ερμηνεύει εξαιρετικά ο Γεράσιμος Ανδρεάτος. Η Ραλλία Χρηστίδου δίνει το δικό της χαρακτήρα στο «Με το Ιόνιο στο βλέμμα σου», ο Δημήτρης Μπάσης αναδεικνύει το «20 χρονών» του Θανάση Πολυκανδριώτη που έχει ηλεκτρικό ήχο, η Κατερίνα Κούκα απογειώνει το «Πώς να σβήσω τη φωτιά», ενώ σημαντική είναι η συμβολή του Κώστα Μακεδόνα που ερμηνεύει το «Μαχαίρι» και το «Φεγγάρι μου». Όλοι συνέβαλαν με τον τρόπο τους στη δουλειά και τους ευχαριστώ εκ βαθέων». Στιχουργός, ηθοποιός, διευθυντής της Γιορτής του Απόδημου Ελληνισμού στα Μακρίσια της Ολυμπίας, πρώην αναπληρωτής διευθυντής διεθνών εκπομπών της ΕΡΑ, ο Γιάννης Τζουανόπουλος εξακολουθεί εδώ και 25 χρόνια να παρουσιάζει την εκπομπή «Ζωντανή Γραμμή» που αποτελεί την μακροβιότερη εκπομπή της Δημόσιας Ραδιοφωνίας και συνδέει την Ελλάδα με τους μετανάστες παντού στον κόσμο. Πολυδιάστατος ο Γιάννης Τζουανόπουλος, επιμελείται ο ίδιος τα CD με τα τραγούδια του και πάντα συγκεντρώνει στις μουσικές του δουλειές σημαντικές μονάδες του ελληνικού τραγουδιού. Το ίδιο είχε συμβεί και στα δύο προηγούμενα CD του με τίτλους «Ό,τι αγάπησα» και «Λαϊκά φεγγάρια». Είναι σπάνιο να είναι ο στιχουργός η κινητήριος δύναμη μιας μουσικής δουλειάς και αυτό καταφέρνει ο Γιάννης Τζουανόπουλος: «είναι ξεχωριστή τιμή για μένα να με μελοποιούν οι κορυφαίοι συνθέτες και να με τραγουδούν μεγάλοι ερμηνευτές» λέει ο ίδιος στον «ΕΤ.Κ.» «Μου αρέσει να κάνω ολοκληρωμένες δουλειές και είναι κάτι που το επιζητώ στα CD μου, τα οποία επιμελούμαι εγώ ο ίδιος. Ως σήμερα έχω γράψει πάνω από 200 τραγούδια και είχα την τύχη να μελοποιήσουν και να ερμηνεύσουν τα τραγούδια μου κορυφαίοι δημιουργοί και ερμηνευτές». Ανάμεσα στους ερμηνευτές είναι οι: Μαρινέλλα, Τζένη Βάνου, Καίτη Γκρέυ, Πολύ Πάνου, Μαίρη Λϊντα, Τάκης Μπίνης, Αντώνης Καλογιάννης, Κώστας Χατζής, Μανώλης Λιδάκης.

Ωστόσο ο Γιάννης Τζουανόπουλος έχει δώσει την ευκαιρία και σε νέους καλλιτέχνες να αναδειχθούν, όπως για παράδειγμα στην Ελεονώρα Ζουγανέλη, όταν πριν από 10 χρόνια τραγούδησε στο CD του στο οποίο πρωταγωνιστούσε η Ελένη Βιτάλη «Ο,τι αγάπησα»





Παρασκευή 18 Απριλίου 2014

ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ «ΕΑΡΙΝΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ»






«Ακου τα σήμαντρα
των εξοχικών εκκλησιών.
Φτάνουν από πολύ μακριά
από πολύ βαθιά.
Απ’ τα χείλη των παιδιών
απ’ την άγνοια των χελιδονιών
απ’ τις άσπρες αυλές της Κυριακής
απ’ τ’ αγιοκλήματα και τους περιστεριώνες
των ταπεινών σπιτιών.
Ακου τα σήμαντρα
των εαρινών εκκλησιών.
Είναι οι εκκλησίες
που δε γνώρισαν τη σταύρωση
και την ανάσταση.
Γνώρισαν μόνο τις εικόνες
του Δωδεκαετούς
που ‘χε μια μάνα τρυφερή
που τον περίμενε τα βράδια στο κατώφλι
έναν πατέρα ειρηνικό που ευώδιαζε χωράφι
που ‘χε στα μάτια του το μήνυμα
της επερχόμενης Μαγδαληνής.
Χριστέ μου
τι θα ‘τανε η πορεία σου
δίχως τη σμύρνα και το νάρδο
στα σκονισμένα πόδια σου;».



Κυριακή 13 Απριλίου 2014

ΣΤΟ ΚΛΙΜΑ ΤΩΝ ΗΜΕΡΩΝ: Η Μ. ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΚΟΠΙΑ




                          Η εικόνα που μας αγγίζει.......

 Περάσαμε πι τ πέλαγος τς νηστείας τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς. Κα τώρα στεκόμαστε μπροστ στ θύρα τς Μεγάλης βδομάδος, πο νομάζεται Μεγάλη χι γιατί εναι μεγαλύτερη, χει περισσότερες μέρες, λλ «πειδ μεγάλα μν γέγονεν ν ατ παρ το Δεσπότου κατορθώματα. Κα γρ ν ατ τ βδομάδι τ Μεγάλ, πως λέγει ερς Χρυσόστομος, χρονία το διαβόλου κατελύθη τυραννίς· θάνατος σβέσθη· σχυρς δέθη· τ σκεύη ατο διηρπάγη· μαρτία νηρέθη· κατάρα κατελύθη· Παράδεισος νεώχθη· Ορανς βάσιμος γέγονεν· νθρωποι γγέλοις νεμίγησαν· τ μεσότοιχον το φραγμο ρθη· τ θριγγίον περιηρέθη· τς ερήνης Θες ερηνοποίησε τ νω κα τ π τς γς· δι τοτο Μεγάλη καλεται βδομάς».
ντως φοβερ ατς τς βδομάδος τ Μυστήρια! λη ποίηση το Χριστιανισμο κα λη δόξα τς ρθοδοξίας, π ατ τν βδομάδα πηγάζουν. π᾿ τν καιρ πού, μαθητούδια κόμη, παίρναμε π᾿ τ ζεστ χέρι τς μάνας μας τ σύνοψη κα τ κερί, πο καθς ταν γν μοσκοβολοσε σν λιβάνι ταν καιγε, κα πηγαίναμε στς κολουθίες το Νυμφίου, στς Μεγάλες ρες τν Παθν, τς Μεγ. Πέμπτης κα τς Μεγ. Παρασκευς, που κλαίγαμε π καρδις μπρς στν σταυρωμένο, καθς ποθέταμε μ τρέμοντα δάχτυλα τ παρθενικ γριολούλουδα, πο μ μίαν λόζεστη λαχτάρα τρέχαμε ν μάσουμε στος κήπους κα στ χωράφια· π᾿ τ μικρά μας κενα χρόνια, πο προσμέναμε νά ρθει βδομάδα τν Παθν, γι ν δεχτομε στερα κα τν νάσταση, μέχρι τ γηρατειά μας τ βαθιά, ατ βδομάδα εναι πο μς κρατάει συντροφι μ τν πόνο της, μ τ δάκρυά της, μ τ λύπη της, λλ κα μ τ χαρ κα τν εφροσύνη τς ναστάσεως, πο κολουθε.
Κι ατ εναι μεγαλύτερη φιλοσοφία τς ζως, πο γία κκλησία μας τν δίνει μ τν πι ραο, πλ κα κατανυκτικ τρόπο στ Μεγάλη βδομάδα. Κα εναι λήθεια, τι ατ φιλοσοφία, πο δν εναι λλη π τν ψηλ θεολογία το Σταυρο, δν θ μπορέσει ποτ κανες ν τν φομοιώσει κα ν τν κατανοήσει ξω π τν κκλησιαστικ περίβολο, ξω π τ λειτουργικ ζω τς κκλησίας.
ξω π τν κκλησία, Σταυρς Μεγάλη βδομάδα γίνεται λογοτεχνία, γίνεται θέατρο κινηματογράφος, γίνεται στοχαστικ διάλεξη δημοσιογραφικ ρθρο, γίνεται εκαιρία γι ν δοκιμάσει κανες τς κανότητές του μ᾿ ναν τρόπο – ποιοδήποτε – πάνω σ᾿ να σοβαρ θέμα. Κα μόνο μέσα π τς ερς κολουθίες κα τ λειτουργικ ζω τς κκλησίας μας, μπορε νθρωπος ν φτάσει στν κορφ τς πνευματικς φιλοσοφίας κα στ δόξα τς ναστάσεως, νεβαίνοντας τν νηφορικ δρόμο το Γολγοθ κα περνώντας πνευματικ μέσα π τν γωνία τς Σταυρώσεως.
ρθόδοξος χριστιανός, λη τν βδομάδα χει να μεγάλο δρόμο ν δοιπορήσει. Μεγάλο, χι μ τς ξωτερικές, λλ μ τς σωτερικς διαστάσεις. να δρόμο, πο περπάτησε διος Χριστός. Ναί, κι ς μ φανε σ κανέναν ατ τ πράγμα παράδοξο. ν δν «συμπορευθμεν ατ κα συσταυρωθμεν», δν θ μπορέσουμε οτε τ Μεγαλοβδομάδα ν νιώσουμε, οτε κα στν νάσταση ν φτάσουμε μαζί του. Σ᾿ ατ τ δρόμο, πο βρίσκεται πάντα κάτω π᾿ τ σκι το Σταυρο, κα ντικρύζει στ βάθος τ φωτειν λόφο τς ναστάσεως, ο γιοι Πατέρες βαλαν μερικ σημάδια σν ρόσημα, πο μς βοηθον κι ατ μ᾿ ναν εδικ τ καθένα τρόπο, γι ν πετύχουμε τ σκοπό μας.
Τ Μεγάλη Δευτέρα, μετ τ Κοντάκιο κα τν Οκο τς μέρας, θ᾿ κούσουμε μαζ μ τ σύντομο συναξάρι, ατ τ πόμνημα: «τ γί κα Μεγάλ Δευτέρ, μνείαν ποιούμεθα το μακαρίου ωσφ το παγκάλου κα τς π το Κυρίου καταρασθείσης συκς». Δοξάζεται κα τιμται πάγκαλος ωσήφ, γιατί «τς Αγυπτίας τότε τας δονας μ δουλεύσας», σκλαβώθηκε μν κατ τ σμα, λλ κατ τν ψυχ μεινε δούλωτος, οίδιμος κα σώφρων, κα τσι ξιώθηκε ν γίνει κυρίαρχος λης τς Αγύπτου. « Θες γρ παρέχει τος δούλοις ατο στέφος φθαρτον». κατάρα πειτα τς καρπης συκις, μς λέει ν᾿ ποφεύγουμε τ πάθος κα ν κάνουμε ργα κα καρπος πνευματικούς, γι ν μ μς ερ Χριστς μ φύλλα μοναχ σν ρθει, κα μς δείξει τ φωτιά, σν μοίρα ναπόφυγη τν κάρπων μας δέντρων.
Τ Μεγάλη Τρίτη θ᾿ κούσουμε: «τς τν δέκα παρθένων παραβολς μνείαν ποιούμεθα», δηλ. τν πέντε φρονίμων κα τν πέντε μωρν παρθένων, μ τς διδακτικς λαμπάδες τους. Μς συμβουλεύει κ᾿ δ μ μνους ξαίσιους κκλησία μας, «ν σπουδάσωμεν ν νάψωμεν τς νοητς λαμπάδας τν ψυχν μας, ς α φρόνιμοι κεναι παρθένοι. Διατί; να μ τ λαμπρν φς τν λαμπάδων μας κα μ μνους πνευματικούς, συναπαντήσωμεν τν θάνατον νυμφίον τν ψυχν, δηλαδ τν Δεσπότην μας ησον Χριστόν, στις θ λθει ν τ συντελεί το κόσμου, δι ν μβάσει τς δρονίμους ψυχς μέσα ες τν οράνιον νυμφώνα τς ϊδίου τρυφς τεσ κα βασιλείας».
Τ Μεγάλη Τετάρτη: «τς λειψάσης τν Κύριον μύρ πόρνης γυναικς μνείαν ποιεσθαι ο θειότατοι Πατέρες θέσπισαν, τι πρ το σωτηρίου Πάθους μικρν τοτο γέγονεν». Ποις δν δακρύζει, ταν σκεφθε τι, ν λοι μαρτάνουμε (κα πολλς φορς βαρύτερα π τν πόρνη) στόσο δν κολουθομε τ παράδειγμά της, γι ν σβήσουμε μ δάκρυα μετανοίας τ χειρόγραφο, πο εναι φορτωμένο μ τ πλθος τν μαρτιν μας.
Τ Μεγάλη Πέμπτη «ορτάζομεν τν ερν Νιπτρα, τν Μυστικν Δεπνον, τν περφυ προσευχν κα τν Προδοσίαν». κυριαρχοσα μορφ – αώνιο σύμβολο σκότους συνειδήσεως κα παράδειγμα πρς ποφυγν – εναι προδοτικ ψη το ούδα.
Τ Μεγάλη Παρασκευ «τ για κα Σωτήρια κα Φρικτ Πάθη το Κυρίου κα Θεο κα Σωτρος μν ησο Χριστο πιτελομεν».
Κα τ Μέγα Σάββατον «τν Θεόσωμον Ταφν κα τν ες δου κάθοδον το Κυρίου κα Σωτρος μν ησο Χριστο ορτάζομεν».
Επαμε, τι πίσω π τ μαρτύριο κα τ Πάθος τς Σταυρώσεως, ρθόδοξος χριστιανς βλέπει πάντοτε τ γλυκ φς τς ναστάσεως. Εναι ατ πο τν μποδίζει ν δε τ Πάθη μέσα σ᾿ να ζοφερ κα καταλυτικ σκοτάδι. ρθόδοξος – κα λληνας διαίτερα, πο πέρασε τόσα κα τόσα πάθη μέσα στ μακραίωνη πορεία τς στορίας του – εναι ντυμένος μ τ ζεστ νδυμα τς χαρμολύπης. Πάσχει κα ποφέρει, λλ χι μ συγκράτητο σαρκικ πόνο. πνευματικ φιλοσοφία το Σταυρο, ατς τς μέρες εδικώτερα, πρέπει ν εναι πιούσιος ρτος μας, ρτος τς ζως μας. δο πς βλέπουν μερικο π τος γίους Πατέρας τ Σταυρ κα τ μυστήριο τς Σταυρώσεως.
κάνθινος στέφανος φανέρωσε τι Κύριος ξάλειψε τν κατάρα πο λαβε γ, ν βλαστάνει γκάθια κα τριβόλια κα τι Χριστς φάνισε τς μέριμνες κα τς δύνες τς παρούσης ζως.
«ξεδύθη τ μάτια κα νεδύθη τν πορφύραν, δι ν κδύσει τος δερματίνους χιτνας τς νεκρώσεως, πο φόρεσεν δμ μετ τν παράβασιν. Κάλαμον λαβεν Κύριος ες τν δεξιάν, ς σκπτρον, δι ν θανατώσει τν ρχαον φιν κα δράκοντα· λαβε κάλαμον, δι ν σβήσει τ χειρόγραφον τν μαρτιν μας. λαβε τν κάλαμον δι ν πογράψει βασιλικς, μ τ κόκκινον αμα του, τ γράμμα τς συγχωρήσεως τν μαρτιν μας, καθότι κα ο βασιλες μ κόκκινον κιννάβαρι πογράφουσιν».
»Ες τ ξύλον σταυρώθη, δι τ ξύλον τς γνώσεως. λαβε τν γεσιν τς χολς κα το ξους, δι τν γλυκείαν γεσιν το καρπο το πηγορευμένου. λαβε τ καρφία δι ν καρφώσει τν μαρτίαν. πλωσε τς χερας ες τν Σταυρόν, δι ν ατρεύσει τ πλωμα τν χειρν το δμ κα τς Εας, πο ποίησαν ες τ πηγορευμένον ξύλον, κα δι ν νώσει τ μακρν διεσττα, γγέλους κα νθρώπους, οράνια κα πίγεια. λαβε τν θάνατον, δι ν θανατώσει τν θάνατον. τάφη, δι ν μ στρεφώμεθα πλέον μες ες τν γν, ς τ πρότερον...».
»σκοτίσθησαν ο φωστρες, δι ν φανερώσουν τι πενθοσι τν Σταυρωθέντα. Α πέτραι σχίσθησαν, διότι πασχεν πέτρα τς ζως. Ες τ ψος το Σταυρο νέβη, δι τ πτμα πο παθεν δάμ. Κα τελευταον νέστη, δι τν δικήν μας νάστασιν!».
! Ετυχισμένοι κα τρισμακάριοι, σοι μπορέσουν ν᾿ φήσουν τς βιοτικές τους μέριμνες ατς τς μέρες, κι ρχίσουν π τώρα, π ατ τν ρα κιόλας, τν ελογημένη πορεία δίπλα στν πορευόμενο πρς τ Πάθος Χριστό! «Δετε ον κα μες, συμπορευθμεν ατ κα συσταυρωθμεν, κα νεκρωθμεν δι᾿ ατόν, τας το βίου δονας», «να μ μείνωμεν ξω το νυμφνος Χριστο».
Καθηγητς Παντελς Πσχος
http://users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/explanatory/pantelhs_pasxos_eisagwgh_megalh_ebdomada.htm