Κυριακή 13 Απριλίου 2014

ΣΤΟ ΚΛΙΜΑ ΤΩΝ ΗΜΕΡΩΝ: Η Μ. ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΣΚΟΠΙΑ




                          Η εικόνα που μας αγγίζει.......

 Περάσαμε πι τ πέλαγος τς νηστείας τς Μεγάλης Τεσσαρακοστς. Κα τώρα στεκόμαστε μπροστ στ θύρα τς Μεγάλης βδομάδος, πο νομάζεται Μεγάλη χι γιατί εναι μεγαλύτερη, χει περισσότερες μέρες, λλ «πειδ μεγάλα μν γέγονεν ν ατ παρ το Δεσπότου κατορθώματα. Κα γρ ν ατ τ βδομάδι τ Μεγάλ, πως λέγει ερς Χρυσόστομος, χρονία το διαβόλου κατελύθη τυραννίς· θάνατος σβέσθη· σχυρς δέθη· τ σκεύη ατο διηρπάγη· μαρτία νηρέθη· κατάρα κατελύθη· Παράδεισος νεώχθη· Ορανς βάσιμος γέγονεν· νθρωποι γγέλοις νεμίγησαν· τ μεσότοιχον το φραγμο ρθη· τ θριγγίον περιηρέθη· τς ερήνης Θες ερηνοποίησε τ νω κα τ π τς γς· δι τοτο Μεγάλη καλεται βδομάς».
ντως φοβερ ατς τς βδομάδος τ Μυστήρια! λη ποίηση το Χριστιανισμο κα λη δόξα τς ρθοδοξίας, π ατ τν βδομάδα πηγάζουν. π᾿ τν καιρ πού, μαθητούδια κόμη, παίρναμε π᾿ τ ζεστ χέρι τς μάνας μας τ σύνοψη κα τ κερί, πο καθς ταν γν μοσκοβολοσε σν λιβάνι ταν καιγε, κα πηγαίναμε στς κολουθίες το Νυμφίου, στς Μεγάλες ρες τν Παθν, τς Μεγ. Πέμπτης κα τς Μεγ. Παρασκευς, που κλαίγαμε π καρδις μπρς στν σταυρωμένο, καθς ποθέταμε μ τρέμοντα δάχτυλα τ παρθενικ γριολούλουδα, πο μ μίαν λόζεστη λαχτάρα τρέχαμε ν μάσουμε στος κήπους κα στ χωράφια· π᾿ τ μικρά μας κενα χρόνια, πο προσμέναμε νά ρθει βδομάδα τν Παθν, γι ν δεχτομε στερα κα τν νάσταση, μέχρι τ γηρατειά μας τ βαθιά, ατ βδομάδα εναι πο μς κρατάει συντροφι μ τν πόνο της, μ τ δάκρυά της, μ τ λύπη της, λλ κα μ τ χαρ κα τν εφροσύνη τς ναστάσεως, πο κολουθε.
Κι ατ εναι μεγαλύτερη φιλοσοφία τς ζως, πο γία κκλησία μας τν δίνει μ τν πι ραο, πλ κα κατανυκτικ τρόπο στ Μεγάλη βδομάδα. Κα εναι λήθεια, τι ατ φιλοσοφία, πο δν εναι λλη π τν ψηλ θεολογία το Σταυρο, δν θ μπορέσει ποτ κανες ν τν φομοιώσει κα ν τν κατανοήσει ξω π τν κκλησιαστικ περίβολο, ξω π τ λειτουργικ ζω τς κκλησίας.
ξω π τν κκλησία, Σταυρς Μεγάλη βδομάδα γίνεται λογοτεχνία, γίνεται θέατρο κινηματογράφος, γίνεται στοχαστικ διάλεξη δημοσιογραφικ ρθρο, γίνεται εκαιρία γι ν δοκιμάσει κανες τς κανότητές του μ᾿ ναν τρόπο – ποιοδήποτε – πάνω σ᾿ να σοβαρ θέμα. Κα μόνο μέσα π τς ερς κολουθίες κα τ λειτουργικ ζω τς κκλησίας μας, μπορε νθρωπος ν φτάσει στν κορφ τς πνευματικς φιλοσοφίας κα στ δόξα τς ναστάσεως, νεβαίνοντας τν νηφορικ δρόμο το Γολγοθ κα περνώντας πνευματικ μέσα π τν γωνία τς Σταυρώσεως.
ρθόδοξος χριστιανός, λη τν βδομάδα χει να μεγάλο δρόμο ν δοιπορήσει. Μεγάλο, χι μ τς ξωτερικές, λλ μ τς σωτερικς διαστάσεις. να δρόμο, πο περπάτησε διος Χριστός. Ναί, κι ς μ φανε σ κανέναν ατ τ πράγμα παράδοξο. ν δν «συμπορευθμεν ατ κα συσταυρωθμεν», δν θ μπορέσουμε οτε τ Μεγαλοβδομάδα ν νιώσουμε, οτε κα στν νάσταση ν φτάσουμε μαζί του. Σ᾿ ατ τ δρόμο, πο βρίσκεται πάντα κάτω π᾿ τ σκι το Σταυρο, κα ντικρύζει στ βάθος τ φωτειν λόφο τς ναστάσεως, ο γιοι Πατέρες βαλαν μερικ σημάδια σν ρόσημα, πο μς βοηθον κι ατ μ᾿ ναν εδικ τ καθένα τρόπο, γι ν πετύχουμε τ σκοπό μας.
Τ Μεγάλη Δευτέρα, μετ τ Κοντάκιο κα τν Οκο τς μέρας, θ᾿ κούσουμε μαζ μ τ σύντομο συναξάρι, ατ τ πόμνημα: «τ γί κα Μεγάλ Δευτέρ, μνείαν ποιούμεθα το μακαρίου ωσφ το παγκάλου κα τς π το Κυρίου καταρασθείσης συκς». Δοξάζεται κα τιμται πάγκαλος ωσήφ, γιατί «τς Αγυπτίας τότε τας δονας μ δουλεύσας», σκλαβώθηκε μν κατ τ σμα, λλ κατ τν ψυχ μεινε δούλωτος, οίδιμος κα σώφρων, κα τσι ξιώθηκε ν γίνει κυρίαρχος λης τς Αγύπτου. « Θες γρ παρέχει τος δούλοις ατο στέφος φθαρτον». κατάρα πειτα τς καρπης συκις, μς λέει ν᾿ ποφεύγουμε τ πάθος κα ν κάνουμε ργα κα καρπος πνευματικούς, γι ν μ μς ερ Χριστς μ φύλλα μοναχ σν ρθει, κα μς δείξει τ φωτιά, σν μοίρα ναπόφυγη τν κάρπων μας δέντρων.
Τ Μεγάλη Τρίτη θ᾿ κούσουμε: «τς τν δέκα παρθένων παραβολς μνείαν ποιούμεθα», δηλ. τν πέντε φρονίμων κα τν πέντε μωρν παρθένων, μ τς διδακτικς λαμπάδες τους. Μς συμβουλεύει κ᾿ δ μ μνους ξαίσιους κκλησία μας, «ν σπουδάσωμεν ν νάψωμεν τς νοητς λαμπάδας τν ψυχν μας, ς α φρόνιμοι κεναι παρθένοι. Διατί; να μ τ λαμπρν φς τν λαμπάδων μας κα μ μνους πνευματικούς, συναπαντήσωμεν τν θάνατον νυμφίον τν ψυχν, δηλαδ τν Δεσπότην μας ησον Χριστόν, στις θ λθει ν τ συντελεί το κόσμου, δι ν μβάσει τς δρονίμους ψυχς μέσα ες τν οράνιον νυμφώνα τς ϊδίου τρυφς τεσ κα βασιλείας».
Τ Μεγάλη Τετάρτη: «τς λειψάσης τν Κύριον μύρ πόρνης γυναικς μνείαν ποιεσθαι ο θειότατοι Πατέρες θέσπισαν, τι πρ το σωτηρίου Πάθους μικρν τοτο γέγονεν». Ποις δν δακρύζει, ταν σκεφθε τι, ν λοι μαρτάνουμε (κα πολλς φορς βαρύτερα π τν πόρνη) στόσο δν κολουθομε τ παράδειγμά της, γι ν σβήσουμε μ δάκρυα μετανοίας τ χειρόγραφο, πο εναι φορτωμένο μ τ πλθος τν μαρτιν μας.
Τ Μεγάλη Πέμπτη «ορτάζομεν τν ερν Νιπτρα, τν Μυστικν Δεπνον, τν περφυ προσευχν κα τν Προδοσίαν». κυριαρχοσα μορφ – αώνιο σύμβολο σκότους συνειδήσεως κα παράδειγμα πρς ποφυγν – εναι προδοτικ ψη το ούδα.
Τ Μεγάλη Παρασκευ «τ για κα Σωτήρια κα Φρικτ Πάθη το Κυρίου κα Θεο κα Σωτρος μν ησο Χριστο πιτελομεν».
Κα τ Μέγα Σάββατον «τν Θεόσωμον Ταφν κα τν ες δου κάθοδον το Κυρίου κα Σωτρος μν ησο Χριστο ορτάζομεν».
Επαμε, τι πίσω π τ μαρτύριο κα τ Πάθος τς Σταυρώσεως, ρθόδοξος χριστιανς βλέπει πάντοτε τ γλυκ φς τς ναστάσεως. Εναι ατ πο τν μποδίζει ν δε τ Πάθη μέσα σ᾿ να ζοφερ κα καταλυτικ σκοτάδι. ρθόδοξος – κα λληνας διαίτερα, πο πέρασε τόσα κα τόσα πάθη μέσα στ μακραίωνη πορεία τς στορίας του – εναι ντυμένος μ τ ζεστ νδυμα τς χαρμολύπης. Πάσχει κα ποφέρει, λλ χι μ συγκράτητο σαρκικ πόνο. πνευματικ φιλοσοφία το Σταυρο, ατς τς μέρες εδικώτερα, πρέπει ν εναι πιούσιος ρτος μας, ρτος τς ζως μας. δο πς βλέπουν μερικο π τος γίους Πατέρας τ Σταυρ κα τ μυστήριο τς Σταυρώσεως.
κάνθινος στέφανος φανέρωσε τι Κύριος ξάλειψε τν κατάρα πο λαβε γ, ν βλαστάνει γκάθια κα τριβόλια κα τι Χριστς φάνισε τς μέριμνες κα τς δύνες τς παρούσης ζως.
«ξεδύθη τ μάτια κα νεδύθη τν πορφύραν, δι ν κδύσει τος δερματίνους χιτνας τς νεκρώσεως, πο φόρεσεν δμ μετ τν παράβασιν. Κάλαμον λαβεν Κύριος ες τν δεξιάν, ς σκπτρον, δι ν θανατώσει τν ρχαον φιν κα δράκοντα· λαβε κάλαμον, δι ν σβήσει τ χειρόγραφον τν μαρτιν μας. λαβε τν κάλαμον δι ν πογράψει βασιλικς, μ τ κόκκινον αμα του, τ γράμμα τς συγχωρήσεως τν μαρτιν μας, καθότι κα ο βασιλες μ κόκκινον κιννάβαρι πογράφουσιν».
»Ες τ ξύλον σταυρώθη, δι τ ξύλον τς γνώσεως. λαβε τν γεσιν τς χολς κα το ξους, δι τν γλυκείαν γεσιν το καρπο το πηγορευμένου. λαβε τ καρφία δι ν καρφώσει τν μαρτίαν. πλωσε τς χερας ες τν Σταυρόν, δι ν ατρεύσει τ πλωμα τν χειρν το δμ κα τς Εας, πο ποίησαν ες τ πηγορευμένον ξύλον, κα δι ν νώσει τ μακρν διεσττα, γγέλους κα νθρώπους, οράνια κα πίγεια. λαβε τν θάνατον, δι ν θανατώσει τν θάνατον. τάφη, δι ν μ στρεφώμεθα πλέον μες ες τν γν, ς τ πρότερον...».
»σκοτίσθησαν ο φωστρες, δι ν φανερώσουν τι πενθοσι τν Σταυρωθέντα. Α πέτραι σχίσθησαν, διότι πασχεν πέτρα τς ζως. Ες τ ψος το Σταυρο νέβη, δι τ πτμα πο παθεν δάμ. Κα τελευταον νέστη, δι τν δικήν μας νάστασιν!».
! Ετυχισμένοι κα τρισμακάριοι, σοι μπορέσουν ν᾿ φήσουν τς βιοτικές τους μέριμνες ατς τς μέρες, κι ρχίσουν π τώρα, π ατ τν ρα κιόλας, τν ελογημένη πορεία δίπλα στν πορευόμενο πρς τ Πάθος Χριστό! «Δετε ον κα μες, συμπορευθμεν ατ κα συσταυρωθμεν, κα νεκρωθμεν δι᾿ ατόν, τας το βίου δονας», «να μ μείνωμεν ξω το νυμφνος Χριστο».
Καθηγητς Παντελς Πσχος
http://users.uoa.gr/~nektar/orthodoxy/explanatory/pantelhs_pasxos_eisagwgh_megalh_ebdomada.htm


2 σχόλια:

Sotiris Sotiropoulos είπε...

Αγαπητέ Σταθη. Παντα διεισδυτικός και σοβαρός αναλυτής-ερμηνευτής ακομη και χιλοιγραμμένων ή χιλιοειπωμένων θεματων υπαρξιακών μ έντονο το στοιχείο του προβληματσμου...
Διαβαζοντας το κειμενο και αποροφημμένος απο τα σημαντικά γραφόμενα δεν ειχα προσεξει τον συγγραφέα του κειμενου. Νομιζα και ημουν σίγουρος ότι ειναι η δική σου γραφιδα... Και ειλικρινα λυπηθηκα γιατί δεν εγραψες εσυ το συγκεκριμμενο, πλην αμέσως σκεφτηκα οτι απηχεί και τις δικές σου σκεψεις και προβληματισμούς και συμβιβαστηκα με αυτη την ιδέα και ανακουφιστηκα, ενω ενέπεμψα και ύμνον εωθινόν, αν και εκτός κανονικής ωρας...
Καλη Ανασταση
Σωτ

Στάθης είπε...

Δεν ξέρω, αλλά τούτες τις μέρες, όπου η χαρά και η λύπη συνυφαίνονται, προβάλλουν με τον πλέον έντονο τρόπο συναισθήματα που παραπέμπουν στην παιδική μας αθωότητα.
Παράλληλα, μέσω της υμνογραφίας, προσπαθώ να δώσω μια εξήγηση στο ερώτημα: γιατί μας εκφράζει η μουσική του Θεοδωράκη, του Μαρκόπουλου, του Λεοντή και τόσον άλλων, όπου αντλούν στοιχεία και από τη βυζαντινή παράδοση.
Επειδή, αγαπητέ μου Σωτήρη, είσαι περισσότερο από εμένα μυημένος στη λειτουργική και βυζαντινή μουσική, γι’ αυτό και σ’ αγγίζουν τέτοια κείμενα.
Σ ευχαριστώ και πάλι
Να είσαι πάντα καλά και.... έφηβος
Στάθης Χ. Χριστοδουλόπουλος