Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου 2012

ΤΑ ΠΡΟΙΚΟΣΥΜΦΩΝΑ



Σε αλλοτινές- και όχι πολύ μακρινές, εποχές ο θεσμός της προίκας διαδραμάτιζε καθοριστικό ρόλο στη ζωή του ζευγαριού. Οι οικογένειες όφειλαν να φροντίζουν για την προίκα των κοριτσιών τους , και μάλιστα από από την παιδική τους ηλικία.. Η προίκα μπορεί να περιλάμβανε: ρούχα, εργαλεία νοικοκυριού (π.χ. αργαλειός), χτήματα, αστικά ακίνητα, χρήματα, ακόμη και ζώα στα αγροτικά νοικοκυριά. Αν και ο θεσμός της προίκας καταργήθηκε επίσημα το 1982, εξακολουθεί, ακόμη και σήμερα, να δίνεται με άλλη μορφή και με άλλη ονομασία ( γονική παροχή).

Από το άρθρο του Γ. Θανόπουλου "Ο Κύκλος της ζωής: Γέννηση- Γάμος- Θάνατος (ΕΑΠ 2002) αντλήθηκε το παρακάτω "προικοσύμφωνο", εκατόν εξήντα χρόνια πριν.


Δέσποτα Κύριε ημών Ιησού Χριστέ, ο εν Κανά γάμον ευλογήσας αυτός ευλόγησον και το παρόν συνοικιέσιον, όπερ μέλλω ποιείν εγώ η κάτωθι Γεωργάκινα. Εις έλλειψιν του ανδρός μου υπανδρεύω την παμφιλτάτην  μου θυγατέρα ονόματι Αγγελική εν ανδρί νόμιμον Κωνσταντίνον, υιόν του Αποστόλη Σανούκη εις πρώτο γάμον και της τάσσω δια προικίον τα κάτωθεν φαινόμενα.
Τρία φέσια,τρία μανδήλια, τρες φακουτές (προσωπομάνδηλα), οι δυο βαμπακερνές και μια λιναρίτικη, εννέα υποκάμισα, τρία μανικουτά μακριά, δύο κοντά, πέντε δίμιτα,δύο φλοκωτά, τρεις ποδιές, η μία ρούχινη, μια σαλταμάρκα, ένα φουστάνι διμικατόνι με ζώστρα, τία ζωνάρια, τα δύο καμηλίσια και ένα γνεστικό, ένα σαγιάκι, λάιο καλό της μόδας, δράμια εκατόν εξήντα ασημοζώναρό της, πέντε οκάδες χάλκωμα, το μισό χωράφι εις Μουτζάλη.... το αμπέλι εις Σέλο όλον, μισόν κήπον εις πέρα Μαχαλά... και γρόσια μετρητά οκτακόσια και το συνηθισμένο κρεβατοστρώσι 
Αυτά δίδω με την ευχή μου, ο δε πλουσιόδωρος Θεός δώσοι υγείαν, ευτυχίαν δια πρεσβειών της υπεραγίας Θεοτόκου και αγίου Γεωργίου και του μεγαλομάρτυρος  Προκοπίου. Αμήν.
                                                             
     1855 Δεκεμβρίου 10, Πάπιγκον Ηπείρου.



Δεν υπάρχουν σχόλια: