Σάββατο 2 Αυγούστου 2014

Μεταπολίτευση: από το 1964 έως την κατάρρευση του 2010




Σαράντα χρόνια από τη μεταπολίτευση συμπληρώθηκαν τούτο το καλοκαίρι. Πολλά έχουν γραφεί και ειπωθεί, αλλά το σχόλιο του δημοσιογράφου Νίκου Ξυδάκη στην Καθημερινή 27/7/2014 μου έκανε εντύπωση. Θεωρώ ότι ο δημοσιογράφος  προσεγγίζει το θέμα διαφορετικά, επιχειρώντας μια βαθύτερη ανάλυση, ασυνήθιστη για  τα δημογραφικά δεδομένα.
Παραθέτω  αυτούσιο το άρθρο με την ελπίδα ότι θα αποτελέσει αφορμή για μια άλλη προβληματική.
Μεταπολίτευση νοηματοδοτήθηκε ως τέτοια αρκετά μετά την 24η Ιουλίου 1974, όταν έπεσε η δικτατορία μαζί με την αλωθείσα Κύπρο. Ασφαλώς είναι μια μείζων διαιρετική τομή στο ιστορικό σώμα της νεότερης Ελλάδας, αλλά θα πρέπει να τη δούμε σε στενή συνάφεια με ό,τι προηγήθηκε του πραξικοπήματος της 21ης Απριλίου 1967. Πρέπει να τη συνδέσουμε με την περίοδο 1963-67, ιδίως με το καλοκαίρι του ’65, με τις προσδοκίες και τις ματαιώσεις που σφραγίζουν την, κατά Τσίρκα, χαμένη άνοιξη. Με πολλούς τρόπους, τον Ιούλιο του ’74, και με τίμημα μια εθνική απώλεια, αποκαθίσταται μια διαθλασμένη συνέχεια με τον Ιούλιο του ’65. Ο,τι κατεστάλη, διαψεύσθηκε, ματαιώθηκε τότε, αναδύεται πάλι, μετά εννέα έτη· διαφορετικό βεβαίως αλλά εν πάση περιπτώσει δικαιωτικό.
 Η πολιτειακή αλλαγή, η νομιμοποίηση του ΚΚΕ, οι ελεύθερες εκλογές, ο εν γένει άνεμος ελευθερίας και πολιτικής ανεξιθρησκίας, είναι τα φανερά ιστορικά στοιχεία.

Υπογείως και υπορρήτως όμως, το διάλειμμα δεν ήταν απλώς μια χρονοανωμαλία, μια καθυστέρηση. Στα χρόνια που μεσολάβησαν ώς το ’74 αναδύθηκε εν τω μεταξύ ένα δημόσιο ήθος, μια βαθύτερη γενική συμπεριφορά που διαπότισαν το συλλογικό σώμα, υποκάτω και πέραν της συμβατικής πολιτικής. Μερικά τέτοια φαινόμενα: Η ιδιότυπη απολιτικότητα που καλλιέργησε η στάση των δικτατόρων, «αν δεν ανακατεύεσαι (=αντιστέκεσαι) δεν σε πειράζουμε»· η διάχυση πλούτου σε ανερχόμενα μεσοστρώματα και ημετέρους· τα θαλασσοδάνεια, η οικοδομή και η μαζική επέκταση του τουρισμού με μικρομεσαίες επιχειρήσεις· η εμφάνιση μεσοστρωμάτων και η μικροαστικοποίηση των εργατικών στρωμάτων, που άρχισε τη δεκαετία ’60, συνεχίστηκε απρόσκοπτα την επταετία
.
Στο πολιτιστικό πεδίο: γέννηση του ελαφρολαϊκού και εδραίωση της μπουζουκοδιασκέδασης και της «παραλίας» – αυτό να το δούμε σε αντιδιαστολή με τον έντεχνο λαϊκό πολιτισμό του προδικτατορικού ’60, και σαν πρόδρομο της γενικευμένης σκυλοπόπ από το ’80 έως σήμερα. Κομβικό σημείο: πώς έγινε η πρόσληψη των πολιτικοπνευματικών κινημάτων του ’68 στο κλειστό ελληνοχριστιανικό περιβάλλον της δικτατορίας: κυρίως αισθητικά, σαν ποπ μουσική και χίπικη εμφάνιση. Η αφομοίωση του ’68 ξεκινά ουσιαστικά με το φοιτητικό κίνημα του ’72-’73 και διαχέεται μαζικά μετά το ’74, και μάλιστα κατ’ αρχάς με τις μαοϊκές εκδοχές. Οι ελευθεριακές, ροκ και υπαρξιακές αναζητήσεις αναπτύσσονται λίγα χρόνια μετά τη Μεταπολίτευση, αφού πρώτα πρέπει να ανατραπεί η κηδεμονία των κομματικών νεολαιών, χονδρικά το διάστημα 1977-80.
Η Μεταπολίτευση αρχίζει το 1964 και ολοκληρώνεται με την άνοδο του ΠΑΣΟΚ στην εξουσία: η Αλλαγή του 1981 είναι το έσχατο άκρο αυτής της ρωγμώδους συνέχειας. Η επόμενη τομή είναι το 1989, διττά: αφενός, διότι κλονίζεται η γραμμική διαδοχή εξουσίας με τρόπο πρωτοφανή, φέρνοντας στο προσκήνιο την ηθική κάθαρση και ενώνοντας επί τούτου τη Δεξιά με την Αριστερά· αφετέρου, κλονίζεται η κραταιά κεντροαριστερή πλειοψηφία. Αλλά εν τω μεταξύ το γενικευμένο μικρομεσαίο ήθος της έχει διαποτίσει και τη Δεξιά και την Αριστερά. Στο εξής, οι ρήτορες μιμούνται τον Ανδρέα Παπανδρέου, οι κυβερνώντες αναπαράγουν τον κορπορατισμό και το κομματικό απαράτ του ’80, η δημόσια παιδεία παράγει γλώσσα, ήθος και ελίτ στα μέτρα του μικρομεσαίου ευδαιμονισμού. Δομικό χαρακτηριστικό της περιόδου 1980-2010 είναι η ραγδαία άνοδος του ατομικισμού και παρασιτισμού, παρά τις διαρκείς επικλήσεις του λαού και του δημοσίου συμφέροντος.

Το ’89, εντούτοις, δεν ήταν μόνο εντόπιο και βρώμικο. Ηταν πρωτίστως μια ιστορική τομή πλανητικών διαστάσεων. Αυτή την αλλαγή υποδείγματος δεν τη βιώσαμε στην ώρα της, απασχολημένοι όντες με πάμπερς και δίκες. Η τομή έγινε σταδιακά αισθητή εκ του μεταναστευτικού ρεύματος και της αλλαγής συνόρων στα Βαλκάνια, κι επίσης επηρέασε βαθιά τη μείζονα Αριστερά, κυρίως παραλυτικά αλλά και ερεθιστικά. Στο νέο γεωπολιτικό περιβάλλον η Ελλάδα αντέδρασε με εσωστρέφεια και ταυτοχρόνως με αυξανόμενη εξάρτηση από την Ε.Ε.: η ένταξη στην ΟΝΕ και την Ευρωζώνη είναι στρατηγικές επιλογές σε έναν ρευστό πολυπολικό κόσμο. Φευ, η αναζητηθείσα προστασία εντός της Ευρωζώνης και το ιδεολόγημα της Ισχυρής Ελλάδος, κορυφωμένο φαντασιακά το καλοκαίρι του 2004, κατέρρευσαν με τη διεθνή κρίση του 2008. Το επόμενο ορόσημο είναι το ρήγμα του 2010, η πτώχευση, η διεθνής επιτήρηση, η συρρίκνωση της οικονομίας, και ο έκτοτε βίαιος μετασχηματισμός της κοινωνίας. Η Μεταπολίτευση τελείωσε τυπικά το 2010, με μια ιστορική ήττα ανάλογη του ’74, χωρίς καν τις προσδοκίες ανασυγκρότησης του τότε.
 

2 σχόλια:

Sotiris Sotiropoulos είπε...

Εκλεκτέ φίλε Σταθη
Θαυμάζω, ειλικρινά, την επιλογή των κριμένων που δημοσιεύεις... Ειναι πραγματικά στα πλαισια των "Σκεψεων ενος πολιτη".
Τον δημοσιογράφο Νικο Ξυδάκη ξεχωριζω ως σπανιον είδος μεσα στον ορυμαγδό της κατευθυνομενης τηλε-δημοσιογραφίας ως μια ηρεμη και συγκροτημένη φωνή. Ομολογώ οτι η παραπανω προσεγγισή του στα γενομενα απο το 1964 στο 2010 με εντυπωσίασαν, οχι τοσο για την αφήγηση των γεγονότων -που κι εγώ τα εζησα έντονα- όςο για την εις βαθος ερμηνεία τους που δεν ειχα ουτε τις γνώσεις, ούτε την εμπειρία τότε να καταλάβω... Μονο απο ένστικτο και βιωματικη εσωτερική παρορμηση "αγόμουν και φερόμουν" !!!... Πλην, τώρα που με τα χρονια αρχιζω στο βάθος και "νογάω" (πουλεγε η γιαγιά μου, η Μαριά του Ρωδη...) δεν μετανοιώνω, ουτε για την πορεία που ακολούθησα, ουτε για τις πολιτικές και κοινωνικές επιλογές μου. Ευτυχώς.... Και ως προς αυτή την άποψή μου, σ´ευχαριστώ γιαυτή την ευκαιρία που μουδωσες να ξυπνήσω μεσα μου τον δέοντα προβληματσμό, τωρα που ξεκινάαει το λυκοφως της σκεψης μου, ως πολίτη.
Σωτ

Sotiris Sotiropoulos είπε...

Μια δευτερη ή και τριτη αναγνωση του πολυ ενδιαφέροντος κειμενου του Νικου Ξυδακη, με ...ερεθιζει να κανω μια δυο επισημάνσεις. Πρωτη ότι θάπρεπε ορισμένες λεξεις, όπως π.χ. "Κορπορατισμος" και "απαράτ" να τις εξηγεί για τους απλούς αναγνωστες, και δευτερη η λεξη-φράση: βρωμικο ´89 θάπρεπε να μπαινει σε εισαγωγικά... , ενω συμφωνώ με την σχετική εξηγηση "απασχολημενοι με δίκες και πάμπερς"...